Регулювальник

🚩💪💪

Дуже часто проїзд перехрестя є складним завданням і для учня, і для водія. Чому? З однієї сторони на перехресті багато умовних «потенційних точок перетину» з траєкторіями інших учасників. З іншої сторони, дуже часто і учні, і водії не знають або не до кінця володіють «Алгоритмом проїзду перехрестя». Що дає алгоритм? Він дозволяє водієві не витрачати час на непотрібні речі, та дає додатковий час на аналіз і взаємодію з іншими. Наприклад, немає сенсу визначати, яким ти проїдеш перехрестя, якщо ти ще не визначив чи взагалі тобі можна на цьому перехресті в тому напрямку, в якому ти плануєш їхати.

Чому ми спочатку заговорили за алгоритм проїзду перехрестя? Тому що в ньому є один з пунктів – це визначення черговості проїзду того чи іншого перехрестя. А щоб визначити черговість, потрібно звернутися до поняття «пріоритет на перехресті».

Водій, наближаючись до перехрестя, шукає:

  1. Регулювальник, якщо регулювальника не має, тоді

  2. Шукаємо сигнали світлофора, якщо світлофора не має, або він не працює, або працює в режимі постійного миготіння жовтого сигналу, тоді шукаємо

  3. Знаки пріоритету, якщо знаків пріоритету не має, тоді дивимось на

  4. Покриття дороги, якщо дороги мають однакове покриття, тоді вступає правило

  5. Перешкода праворуч, водій зобов’язаний дати дорогу тому учаснику, який до перехрестя наближається з правої сторони.

І як ми побачили, регулювальник є головною особою на дорозі.

**Як відрізнити регулювальника від несподіваного пішохода, який вирішив допомогти водіям і зайняв центральне місце на перехресті?! **

Згідно ПДР 1.10:

Регулювальник – це

  1. працівник поліції, який виконує регулювання дорожнього руху у форменому одязі підвищеної видимості з елементами із світлоповертального матеріалу за допомогою жезлу, свистка.

  2. до регулювальника прирівнюються працівники військової інспекції безпеки дорожнього руху, дорожньо-експлуатаційні служби, черговий на залізничному переїзді або поромній переправі які мають відповідне посвідчення та нарукавну пов'язку, жезл, диск з червоним сигналом чи світлоповертачем, червоний ліхтар або прапорець та виконують регулювання у форменому одязі.

Якщо регулювальника порівняти з грою в шахи, то його можна назвати королем, як головна фігура на «дорожній дошці», при цьому з повноваженнями ферзя, як найсильніша фігура (повноваження).

Сигнали регулювальника діляться на головні та додаткові:

Головні сигнали необхідні для регулювання певної ділянки дороги і поширюються на всіх УДР в цьому місці (водії автомобілів і трамваїв, пішоходи та велосипедисти, осіб, які рухаються в кріслі колісному, а також на погоничів тварин).

Додаткові сигнали регулювальника необхідні для вирішення питання, пов'язаного з дорожньою ситуацією (порушення правил дорожнього руху, перевірка документів, зміна маршруту і т.д.), які спрямовані на конкретного учасника дорожнього руху. Такі сигнали - це нестандартні, неформалізовані, не передбачені розділом 8 ПДР вказівки регулювальника. Тут все максимально просто: на що вказує регулювальник, то і треба реалізовувати! Такі сигнали скасовують всі засоби регулювання - світлофори, всі знаки і розмітку. Вимагає зупинитися під знак, що забороняє зупинку, - зупиняємося.

І пам'ятаємо про Правила п. : «Сигнали регулювальника мають перевагу перед сигналами світлофорів та вимогами дорожніх знаків і є обов'язковими для виконання.

Водії та пішоходи повинні виконувати додаткові вимоги регулювальника, навіть якщо вони суперечать сигналам світлофорів, вимогам дорожніх знаків і розмітки».

Але після зупинки поліцією, не забутьте увімкнути аварійну сигналізацію, як вимагають Правила . Заодно це буде «дякую» поліцейському за те, що він виділив Вас із загального потоку і звернув на вас «особливу» увагу.

Запам'ятати сигнали регулювальника легко!

Уявіть собі, що Ви перебуваєте в центрі чотирьостороннього перехрестя. З усіх чотирьох сторін до перехрестя під'їхали трамваї. Вам потрібно направити ці трамваї в потрібному напрямку. Як це зробити? Найпростіше рішення: однією рукою вказати на трамвай, а іншою рукою вказати, в який бік він може рухатися. Таким чином, трамваї їдуть «з рукава в рукав».

Автомобілю дозволено їхати в тому ж напрямку що й трамваю, а також в усі напрямки правіше!

Регулювальник працює довго і швидко втомлюється, тому йому дозволяється опускати руки, щоб вони відпочили. Якщо рука опущена, уявіть, що вона відведена в сторону. Запам'ятайте: їхати Ви можете, тільки якщо на Вас вказує рука регулювальника, інакше СТОЯТИ!

Існують загальні правила:

  1. він може дозволити рух автомобілів тільки з двох сторін регульованого перехрестя;

  2. витягнута рука регулювальника завжди вказує на напрямок, уздовж якого можна рухатися;

  3. його спина прирівнюється до червоного світла на світлофорі;

  4. трамвай може рухатися тільки вздовж рук регулювальника («з рукава в рукав»), в той час як автомобіль - «з рукава в рукав» і може ще повертати праворуч.

Ще один важливий момент - якщо регулювальник почав міняти положення корпусу і рук, то водій повинен завершити маневр, це не буде порушенням правил дорожнього руху.

Ще одним хорошим спосіб запам'ятати варіанти руху при різних жестах регулювальника - скласти їх у вірш:

Жезл вгору – всім потрібно зупинитись

Якщо жезл прямує в рот, роби правий поворот.

Якщо жезл прямує вправо, їхати не маєш права.

Якщо жезл прямує вліво, на всі боки їдеш сміло!

А ось груди та спина для водія - стіна.

Пропонуємо розділити вивчення сигналів регулювальника на три підгрупи:

1)сигнали для пішоходів

2)сигнали для водіїв нерейкових транспортних засобів

3)сигнали для водіїв трамваїв.

Регулювальник та пішоходи

Давайте разом розберемо ситуацію нижче:

1)пішоходи бачать сигнал регулювальника відповідно до ПДР пункт руки витягнуті в сторони, опущені або права рука зігнута перед грудьми.

А отже пішоходам, дозволено рухатися перед грудьми та за спиною регулювальника (умовно «з рукава в рукав).

Але на що хотілося би звернути увагу, ми бачимо, що і водіям дозволено поворот праворуч на такий сигнал регулювальника. Тут пішоходам рекомендуємо додатково впевнитися в тому, що водій бачать Вас і дає дорогу (а то знаєте, що сигнали регулювальника – це стрес не тільки для пішоходів, але й для водіїв).

Ще один малюнок, тепер у регулювальника інший жест, пішоходи бачать сигнал регулювальника відповідно до ПДР пункт права рука витягнута вперед. Пішоходу дозволено перехід проїзної частини тільки за спиною регулювальника! І одразу нагадуємо, що відповідно до пункту ПДР: «за відсутності дорожньої розмітки межі пішохідного переходу визначаються відстанню між дорожніми знаками або пішохідними світлофорами, а на перехресті за відсутності пішохідних світлофорів, дорожніх знаків та розмітки - шириною тротуарів чи узбіч.

Зверніть увагу, що якщо рука регулювальника витягнута вгору, рух пішоходів заборонено.

Тепер давайте подивимося на сигнали регулювальника для водіїв транспортних засобів.

Перший сигнал регулювальника ПДР . в) рука піднята вгору: рух усіх транспортних засобів і пішоходів заборонено в усіх напрямках.

Він означає «ВСІМ - СТОП!» І повторює дію жовтого сигналу світлофора, включеного після зеленого. Згадуємо вірш: жезл вгору – всім потрібно зупинитися!

Як правило, такий сигнал регулювальника супроводжується звуковим сигналом, що подається свистком для привернення уваги. А подальша за ним рука, що піднімається вгору, означає припинення руху. Все просто. І методика дій водія теж не складна: почув свисток - побачив руку з жезлом, підняту вгору.

Другий сигнал регулювальника ПДР . руки витягнуті в сторони, опущені або права рука зігнута перед грудьми.

Для кращого розуміння цього сигналу спробуйте подивитися на регулювальника з висоти. Ви побачите, що при такому сигналі (особливо, коли руки витягнуті в сторони), утворюється ніби вісь, яка розділяє перехрестя навпіл і якщо до рук добавити стрілки, то вони покажуть з яких напрямків дозволено рух.

А зі сторони спини та на груди регулювальника рух заборонено! Тут можливо допоможе вірш:

«груди та спина - для водія – стіна».

Ми з вами знаємо, що на перехресті у нас можливі 4 напрямки для руху: прямо, праворуч, ліворуч та розворот. Та в якому напрямку дозволено рух при такому сигналі? Одразу хочемо сказати, що у регулювальника є завдання зробити рух учасників дорожнього руху безконфліктним. Тобто, щоб траєкторії не перетиналися або якщо й перетиналися то дуже рідко.

Головне, що потрібно пам'ятати: у регулювальника - дві руки, і при будь-якому з двох сигналів він дозволяє виїзд тільки за двома напрямками. Як визначити ці самі напрямки? Дуже просто: давайте подумки «піднімемо» руки регулювальника (якщо вони ще не підняті)! Хоч як би здавалося це смішно, але якщо ви навчитеся швидко віртуально (подумки це представивши) «підняти» руки регулювальника, то тим самим зможете полегшити собі розуміння дозволених напрямків руху. Якщо «підняти» руки регулювальнику (зробити непідняті руки паралельними землі), то для водія багато що проясниться: витягнуті в сторони руки регулювальника вкажуть на 2 напрямки, звідки можна в'їжджати на перехрестя!

Тому, при такому сигналі не буде дозволено лівий поворот або розворот, а отже водіям дозволено:

  • прямо та праворуч (малюнок нижче)

Третій сигнал регулювальника ПДР права рука витягнута вперед.

Знову дивимося на регулювальника зверху. І тепер ми бачимо, що у регулювальника вісь рук зі стрілками показує кут 90 градусів.

Стрілки цього кута вказують на дві сторони перехрестя, рух з яких дозволено – з боку лівого боку та перед грудьми.

З боку спини в'їжджати на перехрестя не можна ніколи. А з боку правого боку рух заборонено, тому що водії прямо перед собою бачать «шлагбаум» у вигляді жезла регулювальника. Тут можна добавити вірш: «якщо жезл прямує вправо, їхати не маєш права».

Давайте подивимося на регулювальника зі сторони витягнутою правої руки прямо і згадаємо вислів «з рукава в рукав», тобто з цієї сторони водієві буде дозволено тільки праворуч. А ось, якщо подивитися на регулювальника зі сторони лівого плеча, то для водія дозволено, як і в сигналі (руки витягнуті в сторони, опущені або права рука зігнута перед грудьми) водієві дозволено прямо та праворуч, а також добавляється «з рукава в рукав» - ліворуч, а там де дозволено ліворуч, там дозволено й розворот.

Отже, на сигнал регулювальника права рука витягнута вперед, водієві дозволено:

  • з лівого боку – в усіх напрямках (прямо як королева в шахматах);

Вірш: Якщо жезл прямує вліво, на всі боки їдеш сміло!

  • з боку грудей – праворуч (водій чорного автомобіля на малюнку нижче).

Вірш: «Якщо жезл прямує в рот, роби правий поворот».

Є один нюанс. Як повинен рухатися водій, повертаючи ліворуч або розвертаючись - перед регулювальником або за регулювальником»? У Правилах з цього приводу нічого не сказано і, отже, можна і так, і так. Але, як рекомендація, то краще перед регулювальником, щоб він вас бачив – це його безпека! І головне пам'ятати про інше правило: п. поворот необхідно виконувати так, щоб при виїзді з перехрещення проїзних частин транспортний засіб не опинився на смузі зустрічного руху.

Пам’ятаємо про дозволеній напрямки по смугах, при русі на сигнал регулювальника, що дозволяє рух. Водієві мотоцикла дозволено тільки прямо та праворуч, а водієві білого автомобіля ліворуч та розворот.

Тепер подивіться на малюнок нижче і спробуйте перевірити, чи у всіх учасників вказано дозволений напрямок і можливість для перетину перехрестя?

Сигнали регулювальника для водіїв трамвая.

Дві руки регулювальника вказують - звідки і куди можна їхати трамваям!

Тільки з напряму однієї руки і тільки в напрямок інший руки!

Це загальновідомий принцип - «трамвай рухається з одного рукава регулювальника - в його інший рукав». І більше - НІКУДИ!

Тепер давайте подивимося, як регулювальника бачать водії та приймають рішення.